
Si tens un projecte que es desenvolupa en l’àmbit d’Internet, en algun o altre moment hauràs pensat o hauràs de pensar en optimitzar per als cercadors i en contractar un SEO. En realitat, per al 90% dels projectes que vulguin tenir una oportunitat en el nou mercat digital, el màrqueting de recerca és una de les armes més importants per potenciar aquesta presència en línia. Per descomptat, que el posicionament en cercadors (SEO), no és l’única solució i en ocasions pot fins i tot no ser la més apropiada. No obstant això, per norma general, tenir un lloc web que estigui treballat a nivell de SEO redundarà sempre en beneficis per a qualsevol projecte.
Contractar un SEO o una agència que s’encarregui del posicionament, és un punt d’inflexió important. Un bon treball en aquest camp pot fer que aconsegueixis un tràfic nou que abans no tenies però de la mateixa manera, un mal treball pot portar en orris tot el realitzat. Avui dia hi ha moltes opcions perquè la teva empresa tingui un SEO. Pots contractar un SEO com un Consultor Autònom, que directament ofereix els seus serveis de forma individual. Pots tenir un SEO en Plantilla o d’altra banda pots dirigir-te a una Agència Consultora, que tindrà un departament que s’encarregarà del SEO. Això és una mica del fem nosaltres, ens encarreguem del màrqueting digital de les empreses, del SEO, i sobretot de desenvolupar una Estratègia Digital personalitzada que els ajudi a potenciar la seva competitivitat davant dels seus competidors a Internet.
En qualsevol cas hi ha algunes qüestions que t’hauràs de plantejar abans de contractar un SEO o contractar una agència que porti el posicionament en cercadors.
Com van a treballar per millorar les posicions en la SERP del teu projecte?
El treball d’un SEO té molt a veure amb l’Estratègia de màrqueting de l’empresa, fins i tot amb els objectius empresarials globals del projecte. Per tant, és molt important que et plantegin una estratègia a seguir, que estigui personalitzada i adequada a les necessitats de cada projecte. Així com el procés que van a dur a terme per implementar les solucions adequades. No els demanis que et diguin què van a millorar sinó que fases tenen en la seva planificació, és a dir com van a actuar i que van a fer. Sense una planificació correcta es treballarà per impulsos i és possible que s’aconsegueixin resultats puntuals, però a llarg termini serà poc efectiu. De fet, aquest ha estat el gran problema que ha llançat cert descrèdit al món del posicionament en cercadors. El SEO, com qualsevol acció de màrqueting, no té cap sentit si no està basat en una planificació d’accions dins d’una estratègia.
Un altre tema que has de preguntar en contractar un SEO és sobre els enllaços entrants. Quina estratègia tenen per aconseguir backlinks, ja que no és el mateix aconseguir molts de baixa qualitat que pocs de molta. Els backlinks o enllaços entrants a una web, són molt importants per a Google ja que li serveixen per valorar l’autoritat d’una web. En realitat té molt sentit, ja que, si una web rep molts enllaços, implica que per a altres pàgines, el contingut que ofereix és molt interessant.
Com serà la comunicació entre el SEO i l’empresa?
Una bona companyia o professional SEO t’enviarà informes periòdics. Un cop al mes sol ser suficient encara que en ocasions es poden reportar un cop a la setmana. L’important dels informes, és el poder entendre’ls i sobretot que ens llancin informació vàlida per millorar. És important que l’empresa o el SEO siguin de total confiança perquè van a tenir accés al lloc per optimitzar, sinó és així i el SEO proposa canvis que realitzen els teus desenvolupadors, has de saber que el procés serà més lent. No obstant això és una bona manera de començar fins que t’hagis assegurat que el SEO és de total confiança i puguis donar-li accessos.
En qualsevol cas aquesta comunicació entre el SEO i el teu equip s’ha de tenir molt en compte i quedar clarament reflectida en contractar un SEO. És important que hi hagi un seguiment dels canvis i un històric del que s’ha anat modificant o corregint per poder avaluar si efectivament ha estat positiu o no.
Et poden dir amb que clients han treballat?
Quan et planteges contractar un SEO per al teu projecte web, no estàs buscant un servei més. Per tant has de preguntar pels seus antics clients (o actuals si porten diversos). Que et expliqui quins han estat els seus clients, et pot donar una idea de si estan habituats a treballar amb un lloc com el teu. No obstant això, has de tenir en compte que quan una empresa treballa a nivell estratègic, de vegades, treballen sota certa confidencialitat. Realment, la confidencialitat és un bon senyal, de manera que has de demanar-li que t’expliqui el tipus de client (a nivell d’accions desenvolupades) i objectius aconseguits.
Això no vol dir que si han tingut pocs o molts, grans o petits siguin millors o pitjors SEOs, però serà una basa més a l’hora de negociar les condicions finals. A més et servirà per veure el temps que han romàs amb ells, poc temps pot ser causat estratègies a curt termini massa arriscades … potser és això el que necessites, o potser no. Pregunta! En qualsevol cas, la nostra recomanació és que incloguis les accions de posicionament en cercadors dins de les accions pilars de l’empresa i que des d’aquest moment tota la presència web s’orienti des de la perspectiva de la Estratagia Digital nascuda del SEO. D’altra banda tingues en compte que el treball d’un SEO és a llarg termini i cap empresa renunciarà a una empresa SEO que li produeix grans resultats (llevat que creïn un equip intern de SEO o el SEO es vagi).
Segueixen les directrius de Google?
Google aplica aproximadament 500 actualitzacions de l’algoritme per any. Totes aquestes actualitzacions són per proporcionar millors resultats en els cercadors. No respectar les normes que imposa Google pot ser un gran problema. En contractar un SEO o una agència, és important saber el tipus de SEO que proposen desenvolupar, o en el qual estan especialitzats, si és de barret blanc o de barret negre. Insisteixo, no és que un sigui bo o dolent, dependrà del teu projecte i les teves necessitats. Tingues en compte que una penalització pot suposar anys de treball invertit per recuperar-se.
En aquest sentit, és molt important traçar les línies d’acció de forma conjunta. En la nostra experiència, els clients volen resultats ràpids, però el SEO no és per això. Els resultats en la millora del posicionament arriben a mig i llarg termini i únicament després d’entendre que el SEO ha de ser part essencial de la forma d’actuar a Internet. Cal entendre-ho com una “forma correcta d’actuar”, una mena de “sistema de qualitat”.
Amb quines eines treballen?
La eines en el món del SEO estan a l’ordre del dia i quan penses en contractar un SEO has de saber que van a utilitzar per a la teva empresa. En contractar un SEO, contractes les eines amb les que estan habituats a treballar. Si fas aquesta pregunta a l’empresa a la qual vas a contractar aquests serveis de SEO, i no et diuen noms com: Sistrix, AHrefs, SEO Spider, Moz o SemRush, desconfia. Les eines del consultor SEO s’utilitzen per:
Eines de reports: és molt més fàcil i ràpid crear un informe personalitzat que combina l’anàlisi, el rànquing de les paraules clau i altres mètriques SEO. Una bona eina redueix temps i et dóna garanties.
Eines per linkbuilding: hi ha eines que t’ajudaran a crear molts enllaços i si això és el que necessites seran de molta ajuda. Altres serveixen per analitzar els de la competència i lluitar per aconseguir els mateixos.
Eines per SEO tècnic: són imprescindibles per analitzar el SEO Onpage de qualsevol pàgina d’una forma molt ràpida.
Eines de recerca de paraules clau: la paraula clau és la base d’un projecte SEO decent, per la qual cosa investigar les Keywords és una tares bàsica.
Quan et comenten les eines que solen utilitzar et podràs fer una idea de quin tipus de SEO realitzen i si s’ajusta a les teves necessitats.
En quina part del SEO estan més especialitzats?
L’opinió més generalitzada és que el SEO actual és una activitat totalment transversal i que ha d’anar lligada als objectius de la pàgina i de l’empresa. Per tant un SEO ha de ser multidisciplinar, però en contractar un SEO professional o una agència dedicada al SEO, has de saber que tot SEO té alguna preferència, o més experiència, o directament li agrada més una part del SEO que unes altres.
SEO tècnic: treballa implementant els seus coneixements tècnics en relació als algoritmes de posicionament que fan servir els motors de cerca. És molt important en les fases inicials d’un projecte.
SEO de continguts: ha de treballar per crear continguts. Identificar tendències i potenciar al màxim els continguts necessaris perquè el projecte segueixi creixent. Ha d’identificar el que necessiten els seus usuaris i fer estudis de paraules clau.
SEO linkbuilding: és l’especialista que busca enllaços per tot arreu perquè la teva pàgina guanyi en rellevància.
Analista SEO: destaca en l’anàlisi del comportament dels usuaris en el site. Amb eines d’analítica haurà d’analitzar i interpretar el que succeeix en la pàgina web.
SEO estratègic: és el que analitza els mercats i sap per on cal seguir avançant. És coneixedor dels objectius de l’empresa i les repercussions econòmiques de les diferents accions. Defineix les estratègies a seguir.
El millor de contractar un SEO d’una agència, com ara la nostra, és que els nostres SEOs estan especialitzats en totes les branques del SEO, ja que entenem que és la base de tot projecte digital. Treballar el posicionament d’una web, implica entendre bona part del que passa a Internet, i per tant, tenir informació i dades suficients per poder traçar estratègies digitals completes. En aquest sentit, entenem el SEO com a pedra angular de tot projecte online.
En contractar un SEO, et ha de garantir resultats?
Encara que ho hem deixat per al final, és una de les preguntes més interessants en contractar un SEO, perquè et servirà per descartar els típics venedors de fum. Si algun SEO (o agència) et garanteix la primera posició ens de començar, és que no és de fiar i bàsicament vol vendre’t el servei per sobre de tot. No et poden garantir arribar al número 1 del rànquing a la SERP per diversos motius:
- Ningú coneix l’algoritme exacte de Google.
- Ningú sap com canviarà l’algoritme de Google en el futur.
- Les penalitzacions estan a l’ordre del dia.
- Google aprèn cada dies gràcies al machine learning, la qual cosa implica que és certament impredictible.
- La competència també fa SEO, el que implica que mai hi ha un moment definitiu en què el SEO ja estigui acabat.
- El treball ha de ser constant en el temps. No és una acció, és una forma d’entendre com gestionar un projecte digital.
PD: si la paraula clau és d’un micro nínxol i de long tail és possible d’aconseguir el número 1 a la SERP si sigui una cosa molt factible. Tanmateix això no significarà directament més trànsit. Una de les tasques d’un bon SEO, és saber entendre què passa a Internet i sobretot, analitzar els patrons de cerca. Això s’aconseguirà poder trobar nous nínxols de mercat o oportunitats de negoci per a qualsevol projecte.
Foto de portada, Autor: Stefan Schweihofer