
De moment no hi ha una Carrera Universitària sobre el món dels cercadors i el SEO. És cert que ja es troben cursos molt complets i fins i tot Màsters realment interessants especialitzats en el SEO. Com ara el de IEBSchool del qual només podem dir coses positives ja que forma part de la nostra formació. És un camp molt relacionat amb la importància d’Internet i el nou mercat que això suposa, de manera que cada escola de formació, la qual té ja incorporat. De fet, nosaltres mateixos oferim un curs perfecte per aprendre SEO des del concepte d’Estratègia Digital per aplicar-ho a la teva propi projecte.
Atenent a les necessitats formatives dels nostres clients hem desenvolupat una formació molt específica, directa i accionable. Tot i la gran quantitat de formació sobre el SEO disponible (sobretot a nivell online), és evident que els continguts de tots aquests cursos no estan unificats i en ocasions pretenen ensenyar massa coses diferents. El que fa que un no acabi de saber exactament que es necessita “dominar” dins de les habilitats d’un SEO. Si hi ha alguna cosa evident és que la feina d’un SEO és transversal a les necessitats d’un projecte i es necessiten habilitats i coneixements relacionats amb el màrqueting en línia, l’estratègia digital, l’anàlisi de mercats o tendències, i altres disciplines del món digital i fins i tot empresarial. Però hi ha algunes habilitats d’un SEO que ens semblen imprescindibles i que hauries de tenir present si aspires a dedicar-te al món dels cercadors (com ara Google), o si, com a empresa, busques un SEO perquè t’ajuda a millorar la visibilitat del teu projecte a Internet.
Un SEO cerca resultats consistents
Dins de les habilitats d’un SEO hauria destacar la importància de treballar per aconseguir resultats consistents. Cada dia ens toca evangelitzar i, sobretot, intentar fer-nos entendre de cara al client, ja que arriba desinformat o, el que és pitjor, mal informat. Malauradament el món del SEO ha patit la intromissió de professionals oportunistes que mitjançant tècniques poc adequades van aconseguir fer que la desconfiança fos una moneda de canvi. Els resultats immediats, a curt termini, i sense planificació no solen ser l’habitual. Per tant, procura que et parlin d’un treball a mig i llarg termini.
I és que hi ha gent que promet bones posicions o uns resultats impossibles de garantir, fent que la feina de posicionament sigui alguna mena de casualitat i que no tingui una base de treball que sostingui cada projecte. El SEO no és sort, és sobretot treball, planificació, anàlisi i dedicació.
El SEO que sàpiga el que està fent i que ho sàpiga explicar als seus clients ja tindrà una qualitat molt important perquè no treballarà de forma aleatòria i per impulsos. Per tant sabrà aplicar accions que ja li han resultat positives a nous projectes, treballant sobre una base ben formada. En aquest ordre de coses i per aconseguir resultats consistents, és important tenir un procés de treball d’una manera ordenada i sistemàtica. Està dins de les habilitats d’un SEO el treballar alguns punts amb total professionalitat. Com per exemple:
Conèixer i tractar prèviament al client i les seves necessitats.
Analitzar el projecte web abans de començar.
Analitzar els competidors. Preparar un bon Keyword Research (recerca de paraules clau).
Detectar els patrons de cerca. Fer una estratègia de Linkbuilding personalitzada.
Crear informes de la teva feina i plasmar els seus resultats de manera entenedora.
Comença per projectes adequats a la teva experiència
Una de les habilitats d’un SEO més importants, és començar treballant en llocs petits, primer en els teus propis projectes i poc a poc en llocs aliens que s’adaptin als teus habilitats. Tingues en compte que no hi ha una reglamentació sobre com actuar. I l’única manera de veure si el que fas és correcte o no funciona en el SEO és a base de prova i error. El SEO ha arribat a ser el que és des de la capacitat de molts professionals de fer proves i portar-les després als seus clients. I així s’han establert molts dels camins adequats que avui fem servir per millorar les posicions orgàniques a Internet.
És important que valors la possibilitat de practicar en el que es coneix com l’I + D dins el SEO i que facis experiments sobre el que et diuen que funciona. No tot és útil per a tots els projectes, llegeix, estudia, comparteix … i sobretot prova les coses! I si trobes tècniques que funcionen, usa-, mejóralas i tindràs una cosa única.
Per a completar les habilitats d’un SEO has de llegir i llegir
En aquesta professió tan nova i canviant, dins de les habilitats d’un SEO, és saber que cal aprendre cada dia per no quedar-se enrere. No et fiïs del que es feia i del que funcionava fa 10 anys, en el món del SEO ja no val. Internet està en bolquers i en menys de 25 anys la seva evolució ha estat brutal. Qui sap com es buscarà d’aquí a 10 anys. Fa uns quants anys no imaginàvem la importància dels dispositius mòbils, o el salt al·lucinant de la recerca per veu, el contingut en forma de vídeo o l’ús del machine learning. Cada any tot està creixent de forma exponencial.
Vés amb compte perquè hi ha moltes tècniques que s’han fet servir moltíssim però que ja no només no funcionen, sinó que et perjudicaran. Actualitza’t !! El SEO sempre està evolucionant, és una indústria que es mou molt ràpid i necessitem millorar els nostres coneixements i habilitats constantment.
- Segueix el món del SEO des de la notícies.
- Segueix els fòrums més importants sobre cada motor de cerca en què estigui interessat per anticipar-te a les actualitzacions.
- Tingues els teus SEOS de referència i subscriu-te als seus blocs.
- Vés a conferències, xerrades, webinars…
No et obsessions només amb el SEO, recorda que és una professió molt relacionada amb l’esdevenir d’una empresa i entre les habilitats d’un SEO, hi ha les de tenir coneixements relacionats amb estratègies de màrqueting i altres parts del negoci, com per exemple:
- Màrqueting de continguts.
- Inbuond màrqueting.
- Xarxes socials.
- Conversió.
- SEM (PPC)
No t’oblidis de la part humana de tot això!
Tenir tots els coneixements sobre el món del SEO, fer milers de proves, ser un guru dels cercadors està molt bé, però necessites una part humana imprescindible. Necessites saber connectar amb el client, amb els teus col·laboradors, amb la competència, amb els col·legues, amb els teus possibles alumnes, amb els teus lectors …
No cal ser l’alegria de l’horta, però entre les habilitats d’un SEO està la capacitat de relacionar-se. La idea del SEO treballant en solitari davant de l’ordinador i sense parlar amb ningú durant dies ha desaparegut. Les habilitats de comunicació i la capacitat per relacionar-se són tan importants com el SEO Onpage, aconseguir backlinks o fer bons reports! No ho oblidis ….